29 April 2013

Bilden är tagen av Stina i Lördags.

Jaha då var det måndag. Idag har jag passat på att ta en låång sovmorgon. Jag och min fyrbenta vän sov enda till tio. Tommy har skola hela dagen och jag har ingen skola alls. På torsdag får vi ut våran hemtenta så fram till dess har jag inget plugg alls. Möjligtvis läsa någon bok men samtidigt är det svårt att lista ut vilka böcker som kommer på tentan. Vi har trots allt gått igenom 14 böcker den här kursen om jag inte minns fel. 
 
Nu börjar vi äntligen få tillbaka våran hund. I augusti förra året förvandlades Svea till en riktig buse. Hon fick lock för öronen, lyssnade bara när hon själv ville, var hopplös att gå ut med och skällde på allt och ingenting. Detta stegrades hela tiden och mitt och Tommys tålamod sattes på prov, ordentligt! Men nu har våran vanliga Svea kommit tillbaka. Puh! Självklart testar hon oss då och då  och drar fortfarande i kopplet men inte alls som förut. Mellan vårt hem och vår hundrastgård här på Brynäs hade vi henne alltid lös förr, men sen augusti har jag inte vågat ha henne lös där eftersom hon fullkomligt struntade i mig. Men nu, äntligen, får hon springa fritt längs den vägen igen. Det bästa är att hon oftast håller sig till mig och Tommy. Vi har väl också lärt oss hennes signaler och inser att en del gånger när hon är för exalterad är det bättre att gå med henne i koppel istället för att ha henne lös. Vi har också lärt oss att korrigera henne i rätt ögonblick när svansen börjar höja sig, öronen riktas framåt och blicken blir fokuserad. Då är det läge att peta till henne eller dra lite lätt i kopplet för att hon inte ska börja skälla på någon eller något. För att få en härlig hund krävs arbete! Ja, där fick ni lite hundsnack också. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback